Jezus Panem życia i śmierci - 17 września

(Łk 7,11-17) Jezus udał się do pewnego miasta, zwanego Nain; a szli z Nim Jego uczniowie i tłum wielki. Gdy zbliżył się do bramy miejskiej, właśnie wynoszono umarłego, jedynego syna matki, a ta była wdową. Towarzyszył jej spory tłum z miasta. Na jej widok Pan użalił się nad nią i rzekł do niej: „Nie płacz”. Potem przystąpił, dotknął się mar, a ci, którzy je nieśli, stanęli. I rzekł: „Młodzieńcze, tobie mówię, wstań”. Zmarły usiadł i zaczął mówić; i oddał go jego matce. A wszystkich ogarnął strach; wielbili Boga i mówili: „Wielki prorok powstał wśród nas i Bóg łaskawie nawiedził lud swój”. I rozeszła się ta wieść o Nim po całej Judei i po całej okolicznej krainie.

W dzisiejszej Ewangelii występuje takie wydarzenie, o którym wspomina tylko św. Łukasz.

Nain, to małe miasteczko w Galilei, wielkością podobne do Nazaretu liczące ok. 1000 mieszkańców. Jak mówił Natanael, w takich miasteczkach nic dobrego nie może się dziać.

A jednak! Właśnie przez takie małe miasteczka, a nie przez duże aglomeracje miejskie Jezus lubił przechodzić.

„Od bramy miejskiej, właśnie wynoszono umarłego, jedynego syna matki, a ta była wdową”.

Z czym wam kojarzą się te słowa Pisma?

Czyż za trzy lata od tego wydarzenia, nie dokona się coś podobnego, że inny 30 letni syn, Maryi, wdowy, na pół umarły będzie wychodził poza bramę Złotą, aby umrzeć na krzyżu?

Jezus widząc łzy matki chłopca z Nain, zapewne widział w nich łzy własnej Matki, która będzie trzymała w swoich ramionach Jego mary zdjęte z krzyża.

Nie będzie mógł wówczas powiedzieć: „Nie płacz” do swojej matki, ale teraz może to powiedzieć innej matce.

Człowiek, który umarł w religii żydowskiej, był człowiekiem nieczystym. Nie wolno było dotykać jego mar, groziło to nieczystością. Żyd, który dotknął umarłego przez okres 7 dni musiał pozostawać w separacji i przechodzić rytuał oczyszczenia.

Tak o tym mówi Księga Liczb:

„ Kto się dotknie zmarłego, jakiegokolwiek trupa ludzkiego, będzie nieczysty przez siedem dni.  Winien się nią oczyścić w trzecim i siódmym dniu, a wtedy będzie czysty. Gdyby jednak nie dokonał w trzecim i siódmym dniu oczyszczenia, wówczas pozostanie nieczysty. Ktokolwiek dotknie się zmarłego, ciała człowieka, który umarł, a nie dokona oczyszczenia siebie, bezcześci przybytek Pana. Taki będzie wyłączony spośród Izraela, gdyż nie pokropiła go woda oczyszczenia; pozostaje przeto nieczysty, a plama jego ciąży na nim. (Lb 19,11n).

Jezus dotykając mar młodzieńca, jako Bóg i  Pan zmienia Prawo żydowskie.

Od tego momentu możemy podchodzić do zwłok naszych najbliższych i je całować i oddawać im hołd. Dzięki temu i Maryja została czystą według Prawa, tuląc zabitego swojego Syna.

„I rzekł Jezus: „Młodzieńcze, tobie mówię, wstań”.

W VIII w. p.n. Chr.,  taki wypadek wskrzeszenia młodego człowieka miał już miejsce. Opisuje nam ten fakt  Pierwsza Księga Królewska (17,17-23). Dokonuje tego Eliasz, wskrzeszają - prze trzy krotne rozciągnięcie się nad marami, syna wdowy z Sarepty Sydońskiej.

Jezus nie musi tego rytuału wskrzeszenia czynić, bo on jest Panem Życia i Śmierci.

To trzykrotne rozciągnięcie Eliasz nad zmarłym, jest właśnie zapowiedzią owych trzech dni Męki i Śmierci oraz chwalebnego zmartwychwstania Jezusa.

A wskrzeszony młodzieniec z Nain, jest znakiem i zapowiedzią zmartwychwstania nas wszystkich w Chrystusie.

„I oddał go jego matce”.

Te słowa Ewangelii odnoszą się również i do nas, kiedy po śmierci zostaniemy oddani innej matce – Matce Kościoła, tryumfującego w Niebie.

Modlitwa: Panie Jezus, dotknij we mnie dzisiaj to, co jest jeszcze w moim sercu, w moich myślach i pragnieniach nieczyste, martwe, bez miłości i uczyń już czystym, Bożym i świętym. Stwórz, o mój Boże, we mnie serce czyste. Amen.

Inne artykuły autora

Spotkanie ze Zmartwychwstałym

Kerygmat apostolski

Od Emaus do Jerozolimy